دل آباد :: رسانه اهل دل

دل آباد، رسانه بی دل هایی ست که در به در، در پی دلدار اند.
خانه | اخبار | پیامک | کتاب | جزوه | اپلیکیشن | فیلم | صوت | ختم قرآن | عکس | گوشه‌نما | آرشیو | پیوندها | وبلاگ‌ها | همدلی در دل‌آباد
درباره ما | تماس با ما


امروز
یکی دیگر از روزهای خوب خداست


میدان حق و باطل میانه ندارد


| ارسال در «دل‌نوشت» توسط دل‌باخته .. ، در ساعت ۱۳:۳۸ روز دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲ |


اینجا سرزمین دور افتاده سوز، صدای ما را از حنجره انقلاب، از پنجره اسلام ناب می شنوید. ما شقه کوچکی از گلوی بغضیم. ما وارثان حنجره مظلومیت هستیم. ما عضو کوچکی از پیکر کم جان مطالبه ایم. اگر سیمای ما در برابرتان پرپر می زند، اگر مینای دندان ما شکسته به نظر می آید، اگر صدای ما بریده بریده به سمعتان می رسد، یک وقت به گیرنده های خود دست نزنید. اشکال از فرستنده های جدیدی ست که وجود امواج بلند صدا و تصویر ما را بر نمی تابد امروز. شکستگی های دندان ما، تقصیر مشت های محکمی ست که جای صورت استکبار، به دهان ما خورده در این چند ماه. براستی دیگر چه جای شکوه؛ که این روزها از بس حرف های ما را اضافی و ما را کم سواد و افراطی می خوانند، لحن صحبت های ما هم تلگرافی شده. بس که از روی عناد سیمای ما را کاریکاتوری ترسیم کرده اند، محو و ناپیدا شده ایم. 

 

من نمی دانم که چرا دیگر صدای شعار «مرگ بر دیکتاتور» نمی آید امروز؟ چند ماه است که گویی «تف سربالا» شده این شعار! یاد باد روزگاری که در شرایط بدر و خیبر بودیم. چند صباحی ست که نسیم خوش عطر استقامت نمی وزد اینجا. یادش بخیر روزهایی که حتی حرف «شعب ابی طالب» هم برایمان یک شوخی بی مزه بود. لیکن امروز باید سکوت کنیم در برابر توهین ها، چرا که دُور، دُور منادیان آزادی بیان است! حالا مدت هاست که ما در این آزادی بی حد و مرز، تمرین شقشقیه می کنیم. خار در چشم و استخوان در گلو. توهین می شنویم و سکوت می کنیم. زخم می خوریم این روزها و صبر می کنیم. حالا وضع ما شرایط کوچه بنی هاشم است. عده ای دارند دوباره بنای سقیفه را بازسازی می کنند. امروز در خانه ولایت، از ضربه ای ناجوانمردانه ترک برداشته. انگار دوباره دوره خانه نشینی شروع شده است.

 

دوباره دردهای حاصل از حرف نامردان، چون شقشقیه گلو را پاره پاره می کند. شاید باید «ساکت» باشیم تا «فرزندان انقلاب» ما را بخاطر اظهار نظر، «افراطی» و «کم سواد» نخوانند! گویا این روزها تنها راهکار مصونیت از گزند وصله های نچسب، همین سکوت است. طرفه حکایتی ست، رابطه مستقیم ساکت بودن با افراطی نبودن از منظر «فرزندان انقلاب»! فرزند انقلاب بودن، یک رابطه نَسبی نیست، بلکه یک تعهد قلبی ست. همه ما فرزند انقلابیم. به بهانه «فرزند انقلاب» و «فرزند اسلام» بودن که نمی شود، به کارهای خلاف خویش مشروعیت بخشید. فرزند خلف بودن، به آرمان است نه به اسم و رسم و نام و نسبت. وانگهی فرزندان انقلاب، «ژنو» را رقم زدند و فرزندان اسلام، «سقیفه» را. فرزند انقلاب، فرزند انقلاب، فرزند انقلاب...! پسر نوح هم فرزند پیامبر بود. به «فرزند» بودن که نیست، به «پایبند» بودن است! بیاییم یکبار هم که شده بخوانیم سرگذشت نشست سقیفه را. امروز اگر نتیجه مذاکرات ژنو، حاصل هنر فرزندان انقلاب است، سقیفه بنی ساعده هم دیروز، حاصل تلاش های فرزندان اسلام بود.

 

کاش تک سوار اسب چموش اعتدال، آن حقوقدان غیر سرهنگ، آن مرد داس بدست، آن کلیدباز زبردست، آن راننده بولدوزرسوار، آن یگانه مرد باسواد، جای آوردن قافیه در کلمات و سجع در جملات، لحن و ادبیات خود را عوض می کرد! امروز مرد مدبر ما، بیش از آنکه در پی احراز حق مسلم ما باشد، دنبال قافیه و سجع ادبی جملات سخنرانی خود است. مگر نشنیده اید که گفت: «چرا یک عده کم سواد، از سقیفه انتقاد می کنند»؟ دیگر با چه زبانی باید بگوییم که فهم توافق نامه سقیفه، نیازی به تحلیل و جایی برای دفاع ندارد! این روزها تحلیل گران و حقوقدان های سکولار هم شاید اگر تهدید به اسید پاشی نمی شدند؛ بیش از پیش به این مسئله اذعان می کردند! آخر برای همه مثل روز روشن است که سقیفه بنی ساعده ،به نفع کدام طیف و طایفه بود. همانطور که «ژنو» غرور ملی را شکست نه ساختمان تحریم را؛ سقیفه هم ساختمان پیمان غدیر را شکست، نه عمارت ظلم بنی امیه را. سند سقیفه حق خلافت را از علی غصب کرد، نه مشروعیت نامشروعان را. نشست سقیفه، فدک را از بنی هاشم گرفت نه مظلومیت خاندان رسالت را.

 

حال چرا ما باید به بهانه کاهش دشمنی ها، از آرمان های اصیل و انقلابی خود دست برداریم؟ در اسلام، دشمن داشتن یا نداشتن، مبنی بر افراطی بودن یا اعتدالی بودن نیست! علی نیز همچون پیامبر، دشمن زیاد داشت. داشتن دشمن، دلیلی بر ریگی به کفش داشتن نیست! ریگ به کفش داشتن یعنی برای عصبانی نشدن بنی امیه، از حق خود کوتاه بیاییم و فدک را دو دستی تقدیم به طاغوت کنیم. آنوقت همه جا اعلام کنیم که با تمام قبیله ها و طایفه ها دوست هستیم. به یقین اگر امروز همه دنیا با کشور ما دوست بودند و هیچ دشمن نداشتیم، به ما ثابت می شد که اعتقادمان ناخالص و مسموم است. چرا که مولای ما به ما آموخت، هر که در راه حق باشد، یقینا دشمنانی خواهد داشت. دلیل دشمنی غرب هم با ما نه رفتار و گفتار فلان دولت بود، نه نفی هلوکاست و نه صنعت هسته ای! باور و اعتقاد پویای ماست که امروز عده ای را با ما دشمن کرده است.

 

آیا براستی می شود در مسیر حق قدم برداشت و هیچ دشمنی نداشت؟ نخیر! همانطور که مومن جاذبه و دافعه دارد، حکومتی که بر ایمان استوار است، یک عده دوست و جمع زیادی دشمن دارد. اینکه جمهوری اسلامی امروز دشمن های زیادی در دنیا دارد، برای ما ننگ نیست؛ این قاعده جنگ است. در عرصه نبرد یا رومی رومی باید بود، یا زنگی زنگی. میدان حق و باطل، میانه ندارد. صف های عیان پیکار، اعتدال بردار نیست! لیکن ما به خود می بالیم از داشتن این جاذبه و دافعه. ما امروز با تمام مستضعفین جهان دوستیم و تمام مستکبرین جهان با ما دشمنند. ما به داشتن روابط سیاسی و تجاری پایدار با کشورهایی چون آنگولا و گینه بیسائو و کومور، بسیار افتخار می کنیم. چرا که انقلاب ما انقلاب پابرهنه هاست. و امام ما رهبر مستضعفین جهان بود نه شریک مستکبرین.

 

خدا رحمت کند کدخدای انقلاب را. کدخدای ما روح خدا بود. روح خدا ما را مومن به اطاعت از خدا کرد. امام می خواست لبخندهای ما سیاسی و ترفندهای دیپلماسی ما کاسه لیسی نباشد. یادش بخیر روزگاری که هنوز مردم مَحرم اسرار بودند و دشمن همچنان نامحرم بود. کاش مسند نشینان، برای خنداندن جلادان و شیادان، به رعیت خود اخم و تخم نمی کردند امروز. کاش به خاطر انتقاد، به بخش کثیری از مردم، نسبت های ناروا نمی دادند امروز. اما اگر مراد از اعتدال، عدول از اصول اصلی انقلاب است، من یک افراطی هستم، معتدل نیستم! چرا که به این اعتدال اعتراض دارم! من یک کم سوادم، چرا که به توافق ژنو، صدها انتقاد دارمشاید ما سواد نداشتیم اما کشاورزان خوبی بودیم. محصول خود را با یقین می کاشتیم و با ایمان برمی داشتیم. باغ ما حاصلخیز ترین باغ روی زمین بود. باغ زرپرور ما آفت نداشت. بذر باور ما اصلاح شده بود. میوه های ما کرم خورده نبود. محصول ما درجه یک بود. لیک کور شود و بترکد چشم حسودان. آنها که میوه های سمی را بر درخت زقومی باغ خود پسندیدند، اما میوه های سالم شجره های طیبه باغ ما را، بر ما زیادی دیدند. همان هایی که با تدبیری نو، داس و  تبرشان را برای قطع درختان باغ، از رو بسته اند. فغان از این کلید شمشیر ضمیر. داد از این داس خناس، بی داد از این تبر تیز تدبیر!

 

ما درخت را کاشتیم اما میوه اش را دیگران کندند. ما خرج کردیم، اما دیگران از جیب ما حاتم بخشی کردند. ما مواظبت کردیم، اما دیگران از کیسه خلیفه، خیرات کردند. زحمت شخم زدن روی دوش ما بود، اما افتخار مصادره کردن میوه ها نصیب دیگران شد. خون جگر خوردن و سوختن، سهم سینه ما بود، اما حاصل تلاشمان را عده ای داس به دست درو کردند. و همان ها که میوه نوبر باورمان را روی درخت ها خوردند، دیدید که برای نشان دادن حسن نیت، چگونه هسته های پر مغز میوه های باغمان را به بیرون تف کردند؟ آنها دنبال برچیدن تاروپود و شاخه برگ باغ بودند و این ها در پی گرفتن کود خاکبرگ! آنها زرشناس بودند و این ها اما قیمت نقل و نبات را نمی دانستند. و تدبیرشان همین قدر قد می داد که دُر غلطان دادند و آبنبات گرفتند.


بگذار چند خط روضه بخوانم. می دانید آب سنگین فرات را چه کسی در کربلا تحریم کرد؟ می دانید چه کسی اولین تیر را به چشمان تیزبین علمدار زد؟ هیچ می دانید چه کسی با تیر خود بر زمین ریخت، آب سنگین فرات را در علقمه؟ همان کسی که امروز تیرهای سه شعبه بالستیکش، هر لحظه آماده پرتاب شدن به سوی جای جای تن وطن ماست. آری حرمله! دشمن درجه یک اهلبیت! وقتی یزیدیان چشم دیدن ما را ندارند، برای گرفتن حق مسلم آب، نمی شود با شمر و حرمله مذاکره کرد! سالار شهیدان به ما آموخت که یکی مثل حسین با کسی مثل یزید بیعت نخواهد کرد. امروز کسی که با دشمن دست دوستی داده است، نباید دم از آزادگی بزند. جماعتی که به یزید نامه فدایت شوم نوشت و امان نامه شمر را روی دیده نهاد، دیگر نباید از عاشورا تفسیر جدید ارائه کند! 

 

با دیپلماسی کوفیانه نمی شود به سوی قله های سربلندی حرکت کرد و بسوی آسمان استقلال پر کشید. وقتی جماعتی «الفبای استواری» را ندانند، خون شهریاری و علیمحمدی، فرش قرمز می شود زیر پای «جک استراو». چه می توان گفت جز اینکه تنها از روی تأسف سر تکان داد. عده ای انگار چشم داریوش را دور دیده اند که در راه برگشت از نشست سقیفه، با آرمیتا عکس یادگاری می گیرند. امروز زیادند آنها که برای آرمیتا دایه عزیزتر از مادر شده اند. اما بدانید و آگاه باشید که آرمیتا پدری مهربان، به اندازه تمام ایران دارد. بوسه بان کی مون یک وصله نچسب به گونه آرمیتا بود. اشک های آرمیتا را نمی توان در راه لبخند آمریکا مصادره و مصرف کرد. «آرمیتا» شاید با «آمریکا» هم قافیه شود، اما هم کاسه نخواهد شد!

 

آنها که در مصاحبه ها، هوای مشروعیت قاتلان مصطفای احمدی روشن را دارند، حق ندارند برای پسرش علیرضا، جشن تولد بگیرند. براستی چه کسی خاموش کرد شمع روشن تولد خودباوری را؟ کیک زرد جشن تبلور ملت را می دانید چه کسی خورد؟ همان ها که امروز دشمن ترین دشمنان ما را، «باهوش» و «مؤدب» می دانند و منتقدین را «افراطی» و «تندرو» می خوانند! همان ها که امروز اخم هایشان نصیب خودی ها می شود و لبخند هایشان نصیب بیخودی هاست. اینها با ویلچر، سفر بروند یا با هواپیمای اختصاصی، توفیر ندارد. ریش پروفسوری بگذارند یا سیبیل و ته‎ریش، باز فرق چندانی نمی کند. «چراغی را که "روشن" برفروزد، هرآنکس پف کند ریشش بسوزد».

 

پی نوشت:

ان شاءلله این متن فردا سه شنبه مورخه 1392.12.13؛ حوالی ساعت 13 تا 16 در تالار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در حضور خانواده شهدای هسته ای، قرآئت خواهد شد.

نظرات  (۴۶)

۱۲ اسفند ۹۲ ، ۱۴:۱۸

سراجا منیرا می گوید:

سلام
کاش تک سوار اسب چموش اعتدال، آن حقوقدان غیر سرهنگ، آن مرد داس بدست، آن یگانه مرد باسواد، جای آوردن قافیه در کلمات و سجع در جملات، لحن و ادبیات خود را عوض می کرد.
کاش انقلابی بود....

ای کاش های زیادی در راه است...

عالی

پاسخ دل‌باخته :


سلام الله
کاش پایبندی به انقلاب تنها در حد یک ژست نبود!
۱۲ اسفند ۹۲ ، ۱۵:۳۴

در جستجوی آرامش می گوید:

افتخار می کنیم که دشمن داریم . این نشانه ی صحیح بودن راه ماست
تولی بدون تبری برای ما بی معناست
بسیار بودند از اهالی کوفه که ماندند خانه . نه یار حسین بودند و نه لشکر یزید اما چون لشکر یزید عاقبت بخیر نشدند...

تمام متن خوب است اما آنجا که کنایه آمیز و غیرمستقیم می نگارید زیباتر است مانند بند اول که بسیار بردیم

در راه حق مستدام

پاسخ دل‌باخته :


بنده نیز قبول دارم که متن غیر مستقیم و کنایی، زیباتر است. 
اما گاهی هم باید بصورت انقلابی عمل کرد، انقلابی «صریح» است.
سپاس از حسن توجه تان.
۱۲ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۱۶

فائزه سعادتمند می گوید:

امروز هم که او با ما سنگ تمام گذاشت برای تمام اعتمادسازی های ظریف جناب ظریف!
-
شکی نیست که برکات فراوان دارد حال و روز این روزهای روابط کدخدای فسیل شده ی دنیا و جمهوری اسلامی!
باشد تا آنها که باید، بفهمند و بدانند آنچه را "مولا" سالهاست فریاد میکشد...
-
آپم.

پاسخ دل‌باخته :


سلام بر شما

کاش در یاد داشتند این بیت را:
«احساس عجز در بر ظالم روا مدار   اشک کباب موجب طغیان آتش است».
این مذاکرات و نتایج آن، بخشی از جامعه را که عمری دم از دوستی و مذاکره با آمریکا می زدند، شیرفهم کرد!
۱۲ اسفند ۹۲ ، ۲۳:۰۹

رهگذر می گوید:

سلام
خیلی طولانی بود نخوندمش
کاش فایل صوتیش موجود بود
حیف که فردا هم نمی تونیم حضور داشته باشیم تا بشنویم

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمة الله
بابت طولانی بودن متن، عذرمی خواهم.
وقتی که درد ها روی دلت تلنبار می شود، نیاز داری سینه ات سبک شود...
روزگار سختی ست،
بیایبم گاهی سنگ صبور دردهای هم باشیم..
۱۳ اسفند ۹۲ ، ۰۱:۰۰

دوست می گوید:

باید دید در طول تاریخ این به اصلاح با سوادها چه کردند . نمونه اش علمای بنی اسرائیل رفتارشان در قبال انبیاء چگونه بود و همین ها بودند که پیامبر خود را کشتند همین باسوادهایی مانند ابن عباس و محمدبن حنفیه بودند که امام خود را نصیحت کردند و او را تنها گذاشتند همین هایی که ادعای علم و دینشان زبانزد بود اما امام شناسیشان دوزار نمی ارزید..
کاسه لیسان و سقیفه دوستان بدانند که دیگر علی خانه نشین نخواهد شد , در لجن زار خود بیشتر دست و پا نزنید , فداییان علی از فتنه ها نمیترسند...

پاسخ دل‌باخته :


ان شاءلله با حضور و تبیین و روشنگری عمارهای جان بر کف و بصیر رهبر انقلاب کوفه تکرار نخواهد شد.
۱۳ اسفند ۹۲ ، ۰۱:۲۸

دوست می گوید:

باید دید این به اصلاح باسوادها در طول تاریخ چه کردند!!! علمای بنی اسرائیل رفتارشان نسبت به پیامبرشان چگونه بود و همینها پیامبرشان را به مقتل بردند , امثال ابن عباس و محمدبن حنفیه که ادعای سواد و دین داشتند چرا اینگونه رفتار کردند و امام خود را تنها گذاشتند و او را نصیحت کردند!!! سوادی که دوزار نمی ارزید چون که امام شناس نبودند و نیستند.
کاسه لیسان و سقیفه دوستان و باسواد های امروز بدانند که دیگر علی خانه نشین نخواهد شد. فداییان علی از فتنه ها نمیترسند ...
اتفاقا این میدان حق و باطل است که میانه دارد و مرد میدان میخواهد که در میان باشد اما امروزه مرد میدان ندارد...

پاسخ دل‌باخته :


آری
تاریخ تکرار می شود
اما تکراری نه!
۱۳ اسفند ۹۲ ، ۱۰:۳۸

نصرtv می گوید:

شعبده ی شیطان (بخش اول)
مستندی زیباوعبرت آموز پیرامون مدعیان دروغین ارتباط با امام زمان (عج) به کارگردانی سهیل کریمی:
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=9427

"سرطان وهابیت"
نگاهی به رژیم وهابی سعودی که قصد خراب کردن محل تولد پیامبر و مسجد النبی را دارد:
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=9425

پاسخ دل‌باخته :


سلام الله
سپاس از اشتراکتان

ان شاءلله پیروزی نهایی از آن صالحون است.
۱۳ اسفند ۹۲ ، ۲۳:۲۸

hiva می گوید:

سلام
http://s5.picofile.com/file/8115143600/har_ki_ahle_balast.mp3.html

پاسخ دل‌باخته :


سلام ورحمة الله
سپاس از پیشنهاد این صوت
خدا حفظ و زیاد کند حاج حسین یکتاها را..
۱۴ اسفند ۹۲ ، ۰۰:۳۶

حق ... می گوید:

این قانون طبیعت است انگار که حق افراط است و باطل اعتدال!


پاسخ دل‌باخته :


این قانون مردمان طاغوتی ست.
چه در صدر اسلام
چه در قبل از انقلاب
چه بعد از انقلاب
۱۴ اسفند ۹۲ ، ۰۷:۲۶

سالک می گوید:

به نام اوی مهربان

چه خوب گفتید:
ما درخت را کاشتیم اما میوه اش را دیگران کندند. ما خرج کردیم، اما دیگران از جیب ما حاتم بخشی کردند. ما مواظبت کردیم، اما دیگران از کیسه خلیفه، خیرات کردند. زحمت شخم زدن روی دوش ما بود، اما افتخار مصادره کردن میوه ها نصیب دیگران شد...

عالی ...
قطعا شنیدنش در آن سالن اجتماعات دوستداشتنی برای چون منی که شش از بهترین سالهای عمرش را در آن دانشکده زندگی کرده لطف دیگری داشت، اگر میشد ...
پاینده باشید ...

پاسخ دل‌باخته :


سلام نام زیبای خداست
قطعا شنیدنش در آن سالن اجتماعات شور دیگری داشت؛
البته اگر می گذاشتند..!
۱۴ اسفند ۹۲ ، ۲۲:۳۸

ف.ی می گوید:

سلام
به تازگی با وبگاهتان آشنا شده ام و بسیار خرسندم از آشنایی با فضای مجازی ای که گوشه ای از دغدغه های امروزمان را نشان می دهد.
خداوند بخیر گرداند این دوره ی به ظاهر چهار ساله و به نقد دل و درد چهار هزار ساله را...
دست حق یارتان

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
به دل آباد محفل مجازی اهل دل خوش آمدید.
سپاس از حضور و حسن توجهتان به آبادی ما
این نیز بگذرد..
در راه حق باشید و بمانید ان شاءلله
۱۴ اسفند ۹۲ ، ۲۳:۴۸

حسین رضائی فرد می گوید:

سلام جان . . .
متن سیاسی که باید با بغض خواند
سنگین بود سید، سنگین بخوان برایشان . . .

پاسخ دل‌باخته :


سلام بزرگوار
شقشقیه های سیاسی
نگذاشتند بخوانیم اخوی، نگذاشتند!
۱۵ اسفند ۹۲ ، ۰۰:۴۵

خانم معلم می گوید:

سلام

هر پاراگراف را که خواندم انگار حرف هایی است که از دل من برخاسته بود حرف هایی که باید همه جا، جار زد تا همگان بشنوند و بدانند ترک برداشتن ساختمان غرور ملی یعنی چه ! و یادشان بیاورند روزهایی که برای به بار آمدن این اقتضاح، جشن و پایکوبی براه انداختند و در خیابان ها شادی کردند!

همان روزی که متن توافق نامه ی ژنو را خواندم، با خودم گفتم با این توافق، اسرائیل با دمش گردو می شکند. گفتم حتما امروز و فردا هم نوبت این است که بگویند نباید موشک بسازید. و شنیدیم که این را نیز گفتند. باز می گویند و باز می خواهند.وقتی «الف» را وا دادی تا «ی» باید همین طور در حال تسلیم پیش بروی. حال از خود می پرسم که جواب اشک ها و بغض های علیرضا و آرمیتا را چگونه باید داد؟

پاسخ دل‌باخته :


سلام 
امان از این قلب های پر از ترک
امان از این دردهای سخت مشترک

حقارت بار تر از این نبود که برای عقب نشینی جشن ملی راه انداختند..
۱۵ اسفند ۹۲ ، ۰۰:۴۸

موسی می گوید:

سید جان عالی بود.
بازم بنویس

پاسخ دل‌باخته :


سپاس
به شرط حیات و ثبات، حتما
۱۵ اسفند ۹۲ ، ۱۶:۱۳

پود می گوید:

:)

پاسخ دل‌باخته :


سلام برادر
۱۵ اسفند ۹۲ ، ۱۸:۰۶

نسل چهلم می گوید:

سلام و خداقوت. به اندازه ی خودم تشکر!
اتفاقا خوب است! به قول استاد صفایی حائری خوب لزوما خوش نیست. این روزهای ناخوش احوال سیاست جدا از دیانت، خوب است برای احوال مردمی که باید ببینیدهای ولی را بشنوند و ببینند تا شاید حال عمومیمان خوب شد و قابل انتقال به بخش شدیم تا راحت تر و قابل فهم تر باشد وقتی ولی میفرماید من که گفتم به آنها اعتماد ندارم... و برسیم به اضطرار ناامید از همه جا و آنوقت برگردیم به فطرتمان که خدا دعای مضطر را قطعا مستجاب می کند

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
آری اینچنین است حکایت شکست و پشیمانی در نتیجه بی توجهی به امر فرمانده و شهوت غنیمت خواهی بسیاری از لشگریان ما در تنگه این جنگ احد اُخری!
۱۶ اسفند ۹۲ ، ۲۲:۳۵

مم می گوید:

وقتی جماعتی «الفبای استواری» را ندانند، خون شهریاری و علیمحمدی، فرش قرمز می شود زیر پای «جک استراو».

...

پاسخ دل‌باخته :


تا بیایند در تهران به ریش ولی بخندند...
۱۷ اسفند ۹۲ ، ۰۸:۴۲

کلیداسرار می گوید:

انشااله تو دلشون و تو دل همه ی کسایی که باج میدن به دشمنان اثر کنه..
موفق باشید..

پاسخ دل‌باخته :


«و قالوا لو کنا نسمع أو نعقل ما کنا فی أصحب السعیر»
۱۸ اسفند ۹۲ ، ۰۷:۰۷

از رندانه... می گوید:

سلام
وقتی میخوندم همش یاد این جمله اخر اقا بودم
این جوانان انقلابی رو از خودتون نرونید...

یاعلی

پاسخ دل‌باخته :


سلام الله
زهر باید خورد و انگارید قند
۱۹ اسفند ۹۲ ، ۰۹:۰۸

قاصدک می گوید:

سلام علیکم
کاش کمی هم به فکر نایب المهدی بودیم
کاش به فکر اضطرار آقا
کاش به فکر گریه های مولا.....

پاسخ دل‌باخته :


علیکم السلام
کاش...
۲۱ اسفند ۹۲ ، ۱۷:۴۸

محمدمهدی می گوید:

سلام برادر
خدا قوت
واقعا قشنگ بود
احسنت
خیلی خوشحالم که بین این همه وب به شما هدایت شدم
بنده هم وب حقیری دارم
با مطلبی تحت عنوان "شهید بودن امام زمان!" به روزم همسنگر
خوشحال میشم قدم رنجه فرمایید و نظر خودتون رو بگویید و اگر لایق دونستید تبادل لینک کنیم
البته اگر لایق دونستید حقیر رو
منتظرتم دادا
امیدوارم که بیای
مواظب خودت باش
یا علی مدد
http://sarbaz0.blog.ir/

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمت خدا بر شما
سپاس از لطف و توجه و نگاهتان
در پناه خدا باشید و بمانید
۲۱ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۰۲

سر-زمین می گوید:

هیچ چیز و هیچ چیز و هیچ چیز از زمان انقلاب اسلامی پیامبر فرق نکرده... هنوز هم یک طرف حسینی (ع) هست و یک طرف یزیدی و مردمی که "اکثرهم لا یعقلون . لا یتفکرون" ، هنوز هم دینار و زر هست، هنوز هم عباسی(ع) هست که تن به مذاکره نمیدهد وقتی او را به امان نامه میخوانند... اینها همه در تاریخ می مانند.
باید دید ما در تاریخ چه نقشی داریم.قلة من الاخرین هستیم یا نعل بندان به اسب برای زبانم لال پیکر امام مان؟
ماییم که باید اعتراضمان را به گوش همه برسانیم. مخالفتمان را با لحن "صریح" عنوان کنیم..
ممنون از لحن "صریح تون" ، واقعا جاش بود.

پاسخ دل‌باخته :


حرفتان حق
سپاسگزارم از لطف و عنایت شما
۲۲ اسفند ۹۲ ، ۰۳:۲۳

علی بخشایش می گوید:

سلام بسته ی نمایشگاهی فرهنگی تولید کرده ایم وبژه ایام فاطمیه ؛
هم دانلود کنید هم اگر مقدور است با باز نشر آن در وبلاگ وسایت خود به توزیع مجازی این بسته فرهنگی کمک نمایید چرا که ما در حوزه کارهای مجازی فوق العاده بی تجربه ایم!:
لینک دانلود:

http://ghalamdad.ir/menbar-divari/97-menbar-divari-avalin-mazloom

با تشکر
علی بخشایش (سلمان)
09137189400

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمة الله
خداقوت
سپاسگزارم بابت این بسته فرهنگی
۲۴ اسفند ۹۲ ، ۰۱:۲۰

پسر انسان می گوید:

حق...

پاسخ دل‌باخته :


در پی حق و در راه حق باشیم ان شاءلله
۲۴ اسفند ۹۲ ، ۱۵:۵۲

Fanous می گوید:

مسئله اینجاس که حقوقدان هم نیستند
که اگر بودند از حقوق یک ملت براحتی نمیگذشتند
تریپ ژسدان بیشتر بهشون میاد تا حقوقدان

پاسخ دل‌باخته :


کلمة الحق یراد بها الباطل
۲۵ اسفند ۹۲ ، ۱۳:۰۰

محسن می گوید:

سلام
ممنون
امیدوارم ازین بدتر نشود دیگر...
با اجازتون متن روکپی میکنم
یاعلی.

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمة الله
ان شاءلله
۲۵ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۴۵

هادی می گوید:

سوره مبارکه فصلت آیه ۳۰
إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ﴿۳۰﴾
سلام بزرگوار .
خدا حفظتون کنه.


پاسخ دل‌باخته :


سلام بزرگوار
پایداری همیشه جواب می دهد...
شکراً..
الله یحفظکم...
۲۶ اسفند ۹۲ ، ۱۴:۵۵

ماری می گوید:

سلام آقا سید
باز هم مدتی نبودم و باز هم اومدم و تموم متنهای نخونده رو خوندم

اگر می گذاشتند که متن تون رو اونجا بخونید جای بسی تعجب بود . در ملا عام باید چیزهایی بخونید که براتون به به و چهچه کنن و سوت بزنن و کف بزنن ... نه اینکه شما بخونید و عرق شرم به چهره ی شنونده ها بشینه. شما بخونید و بعضی ها انگشت اشاره به دندون بگیرن ؟؟ ... می خواستید چیزهایی رو بخونید که بعضی ها برای نشنیدنش باید انگشت توی گوشهاشون فرو می کردن.... ؟؟؟
توقعاتی دارید آقا سید ...!!!!

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمة الله
شرمنده ایم بابت وقتی که از شما بابت خواندن این سیاهه های بنده حقیر صرف می شود.

توقعمان همین بود که هست. ما وظبفه انقلابی مان را انجام دادند و آن ها وظیفه اعتدالی شان را!!
۲۹ اسفند ۹۲ ، ۱۷:۰۵

نیک سرشت می گوید:

سلام.
سال نو پیشاپیش مبارک. (:
سال خوبی داشته باشید، زیر سایه امام زمان(عج) و حضرت آقا(دامة برکاته)...
إنشاءالله سالتان پر برکت و فاطمی پسند...

+راستی، حلالمان کنید.
التماس دعای فراوان،
یا حق.

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
حلول سال نو بر شما نیز مبارک باشد ان شاءلله.
همچنین
محتاج دعاییم برای تحول در سال جدید.
۰۱ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۱۷

سمیه می گوید:

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما در آن منتظر فرج (وظهور مهدی موعود) هستیم و این از آن روست که نوروز از روزهای (مقدس) ما و شعیان ماست.
اللهم عجّل لولیک الفرج
تعجیل در فرج صلوات. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
عیدتون مبارک. التماس دعا

پاسخ دل‌باخته :


و عجل اللهم فی فرج مولانا صاحب الزمان..
سپاس از لطف و تبریکتان
سال نو بر شما هم مبارک
۰۴ فروردين ۹۳ ، ۲۲:۰۱

رهگذر می گوید:

نوروز به نور فاطمیه زیباست

روزی تمام سال ما با زهراست

با بردن نام فاطمه فهمیدم

سالی که نکوست ازبهارش پیداست
سال نوتون مبارک

پاسخ دل‌باخته :


سال شما هم پر خیر و برکت باشد ان شاءلله
سپاس از حضور و نگاهتان
۰۷ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۰۳

عمارها-ثامن گرافیک می گوید:

تا شهادت ...
یا زهرا س

پاسخ دل‌باخته :


اللهم عجل لولیک الفرج...
۱۰ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۲۰

زهرا می گوید:

سلام
خداقوت. سال نو مبارک
متن با مسمایی بود. من این متن و نخونده بودم قبل عید ولی تو گروه راهیان نور تو گعده ژنو همه این دغدغه ها دغدغه دانشجویان بود و بحث ما همان درد دل شما بود.
آگاهی و آگاهی و تلاش برای اطلاع رسانی به مردم و گروه عام می‌تواند مقابله همیشگی با اقدامات بعدی باشد که خدای ناکرده با اقدامات بعدی در قرارداد ژنو تحمیل بیشتری به ما نشود.
ممنونم از زحمتتان
خدا خیرتان دهد و انشالله کوشاتر با تنی سالم بپا باشید.
یا زهرا

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمة الله
سال نو بر شما نیز مبارک
سپاس از لطف شما
ان شاءلله بصیرانه مسائل واتفاقات را ببینیم و تحلیل کنیم و روشنگری کنیم.
۱۴ فروردين ۹۳ ، ۱۸:۵۵

هیوا می گوید:

http://s5.picofile.com/file/8118679626/ayatollah_javadiamoli_shahadate_hazrate_zahra_.mp3.html

پاسخ دل‌باخته :


سپاس
۱۹ فروردين ۹۳ ، ۲۲:۰۹

هیوا می گوید:

سلام آقا سید
ما رو هم دعا کنید
http://mostazafin.tv/images/video/resize/low_quality41velayat.flv

پاسخ دل‌باخته :


سلام بزرگوار
سپاسگزارم بابت حضور و لینک
دعاگوییم و محتاج دعا
۲۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۲۵

ایران روشن می گوید:

با سلام
پست شما در پایگاه نحلیلی-خبری "ایران روشن" لینک شد.

پاسخ دل‌باخته :


سلام و درود
سپاس از لطف و حسن توجه تان
۲۹ فروردين ۹۳ ، ۱۳:۲۸

سمیه می گوید:

امام زمان (عج):
دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله برای من سرمشق و اسوه ای نیکوست.
بحارالانوار، ج53، ص 180

اللهم عجل لولیک الفرج بحق فاطمه زهرا سلام الله علیها.
تعجیل در فرج صلوات.اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
التماس دعا

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمت خدا بر شما
سپاس از نگاهتان
در پناه خدا باشید و بمانید
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۱۲

ماری می گوید:

سلام آقا سید
چند وقتی بود که وبلاگ شما و سایر دوستانی که که در بلاگ آی آر بودن به هیچ عنوان باز نمی شد
انشالله که مشکلشون رفع شده باشه و ما باز هم در دنیای مجازی از قلم شما بهره ببریم

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
صفا آوردید
ممنون از توجه و لطفی که دارید.
برقرار باشید
۰۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۲۵

سجافک می گوید:

سلام
ممنون از وب بسیار زیبا و ارزشمندی که دارید بسیا رعالیست احسنت احسنت خدا خیرتون بده
پایدار باشید
یا علی ع

پاسخ دل‌باخته :


سلام علیکم
متشکر و ممنونم
برای طی ادامه مسیر محتاج دعاییم
در پناه خدا باشید و بمانید
یا زهرا
۲۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۳:۳۳

ارمینه می گوید:

استدلال ها احساسی و فاقد انسجام و قوامه متاسفانه!
اولا همه طیف های اسلامی درست یا غلط اسلام خودشون رو مترادف با اسلام ناب میدونن و هر کس هم بر اساس معیارهایی این حرف رو میزنه!!
.
دوما اگر دشمن داشتن به معنی بر حق بودنه که امریکایی ها و اسرائیلی ها هم باید خودشون رو بر حق بدونن چون همانقدر که اونا دشمن ما هستن ما هم دشمن اونا هستیم!
.
ثالثا مملکت داری از دریچه منطق میگذره نه احساس پس نباید با تلمیحات تاریخی و مذهبی و مصداق یابی های موردی بدنبال سخت تر کردن شرایط و تنگ تر کردن عریضه بر خودمون باشیم!
.
اگر میخای بدونی باید بگم سید محمد عزیز امروز این ایران نیست که آمریکارو بیچاره کرده بلکه این چینه که امریکارو بیچاره کرده چون همینقدری که ما شعار میدیم اونها دارن کار میکنن. همین قدری که ما حرف میزنیم اونها عمل میکنن. و همینقدری که ما مصرف میکنیم اونها دهها برابر تولید میکنن...
.
اینه که رهبری بر توان داخلی، بر نهضت تولید علم و افزایش تولیدات داخلی تاکید دارن... زیادی نباید سیاست رو سطحی دید![ چشمک] چین میدونه تو سال 2050 کجای دنیا ایستاده امریکایی ها هم میدونن. اما ما نمیدونیم تو سال 96 کجای دنیا قراره بایستیم امریکایی ها هم نمیدونن!

پاسخ دل‌باخته :


در سردر اینجا نوشته پایگاه فرهنگی ادبی دل آباد! یعنی در این آبادی هر آنچه که از دل برامده، در صفحه نقش بسته است. لیکن نه بنده مدعی تحلیل های سیاسی استدلالی هستم نه مخاطبین این آبادی. البته در این زمینه، استدلال های بسیار محکم و فوق منطقی و کاملا مودبانه حضرتعالی برای کل فضای مجازی بس است و گمان نکنم نیازی به نقدهای استدلالی ما باشد. 

منظور از «دشمن» در متن، بحث دافعه است؛ چیزی که یک عده در داخل وجود آن برای جمهوری اسلامی را در جامعه جهانی، مذموم و نتیجه اقدامات دولت نهم و دهم می دانند! حال آنکه این دافعه و دشمنی در برابر کشور ما، چیزی ست که انقلاب اسلامی ایجاد کرده و یکی از دلایل اساسی آن عدم پذیرش هژمون حاکم بر جهان است! 

اما براستی می دانی امروز کیست که ایران را بیچاره کرده است و بیچارگی را تا سال های بعدی برایمان به یادگار خواهد گذاشت؟ همان کسی که اکثر رفتارها و سخنرانی های گلایلی خود، برخلاف نظرات رهبری، نه بر توان داخلی و نه بر نهضت تولید علم اهتمامی دارد و نه افزایش تولیدات داخلی تاکید می کند! همو که هیچ ارزشی برای اقتصاد مقاومتی قائل نیست، الا در قالب کلام های شسته و رفته ای که تلقی خود از اقتصاد مقاومتی است.

راستی شما که مدعی هستید چند خط در رابطه با توافق ژنو بنویسید تا فضایی که ما با تلمیحات تاریخی و مذهبی سخت کرده ایم را شما آسان کنی؛ ولله راه دوری نمی رود.
۲۶ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۳۱

تیام می گوید:

سلام آقای رضی زاده سوال در موردولایت فقیه داشتم .اگه آنلاین هستید لطفا جواب بدید. فوریه

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمة الله
بفرمائید
۲۶ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۳۹

تیام می گوید:

ممنون/آیا روایت داریم که علما وارث حکومت انبیا هم میشن (در مورد اثبات حکومت ولی فقیه)؟إِنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِیاءِ

پاسخ دل‌باخته :


بله


رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : العُلَماءُ وَرَثَةُ الأنبیاءِ ، یُحِبُّهُم أهلُ السَّماءِ ، و یَستَغفِرُ لَهُمُ الحِیتانُ فِی البَحرِ إذا ماتوا إلى یَومِ القِیامَةِ .
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : علما وارثان پیامبرانند، اهل آسمان ایشان را دوست مى دارند و هر گاه بمیرند ماهیان دریا تا روز رستاخیز برایشان آمرزش مى طلبند.

الإمامُ علیٌّ علیه السلام : تَفَقَّهْ فِی الدِّینِ ؛ فإنَّ الفُقَهاءَ وَرَثَةُ الأنبیاءِ .
امام على علیه السلام : در دین فقیه (دانا) شو؛ زیرا که فقیهان وارثان پیامبرانند.

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : إنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِیاءِ .
امام صادق علیه السلام : همانا علما وارثان پیامبرانند.

عنه علیه السلام : (إنَّ) العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِیاءِ و ذلکَ أنَّ الأنبِیاءَ لَم یُوَرِّثوا دِرهَمَا و لا دینارا ، و إنَّما أورَثوا أحادیثَ مِن أحادیثِهِم ، فمَن أخَذَ بِشَیءٍ مِنها فقَد أخَذَ حَظّا وافِرا ، فَانظُروا عِلمَکُم عَمَّن تَأخُذونَهُ .

امام صادق علیه السلام : علما وارثان پیامبرانند؛ زیرا پیامبران درهم و دینار به ارث نگذاشتند، بلکه احادیثى از خویش بر جاى نهادند. پس، هر کس چیزى از این احادیث را بیاموزد، بهره اى فراوان برده است؛ بنا بر این، بنگرید که دانش خود را از چه کسى فرا مى گیرید.

قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- : 
(أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَهُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواهِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّهُ اللّهِ عَلَیْهِمْ)[1] 
امّا در رویدادهاى زمانه، به راویان حدیث ما رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. 
۲۶ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۵۴

تیام می گوید:

ممنون /در قرآن چی؟آیا اشاره ای شده(به ولایت فقیه)؟

پاسخ دل‌باخته :


ببینید لزوما همه مسائل اسلام در قرآن نیامده و تبیین آن ها بر عهده پیامبر و جانشینان اوست. پس شرط صحت مسئله ای صرفا منوط به اینکه در قرآن اشاره شده باشد نیست. به عنوان مقدّمه، توجّه به یک نکته مهم درباره مفاهیم و آموزه هاى قرآنى، بسیار مفید و راه گشاست و آن، این که، با توجّه به مسئله خاتمیّت و این که قرآن کتاب هدایت تمامى عصرها و نسل هاست، روش عمومى قرآن در پرداختن به موضوعات گوناگون، ارائه ى رؤوس کلّى برنامه ها و سرفصل ها مى باشد.

قرآن، غالباً، وارد جزئیات و خصوصیات ریز مسائل نمى شود، مگر آن که در آن مسئله ى جزئى و شخصى خصوصیّتى نهفته باشد; مثل حرمت ازدواج با همسران پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)که ویژگى خاصى دارد. روش قرآن ارائه برنامه هاى کلّى است، تا مسلمانان با تأمّل و تدبّر در آیات قرآن و در کنار هم چیدن آیات مختلف، به عنوان ثقل اکبر، بخش هایى از قرآن را مفسّر و توضیح بخش هاى دیگر قرار دهند و با مراجعه به اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)و تفسیرى که ایشان از قرآن ارائه مى دهند، به عنوان ثقل اصغر، نظر قرآن را در هر موضوعى به دست آورند و با راه نمایى او، در ابعاد گوناگون جامعه، به حرکت و تلاش بپردازند و از حیرت و ضلالت برهند. 

با توجّه به این مقدّمه، مى گوییم: اگر مقصودمان از ولایت فقیه در قرآن، آن باشد که قرآن، در آیه اى از آیات، صریحاً به موضوع ولایت فقیه پرداخته و از آن نامى به میان آورده باشد، بى تردید، پاسخ منفى است و تا کنون هیچ اندیشمند نیز چنین ادّعایى نداشته است و نمى تواند داشته باشد که در قرآن آیه یا آیاتى به موضوع ولایت فقیه اختصاص یافته است; چنان که قرآن کریم، صریحاً ولایت امام على(علیه السلام) و دیگر امامان معصوم(علیهم السلام) را عنوان ننموده است و نامى از ایشان در قرآن مشاهده نمى شود. قرآن در مورد بسیارى از احکام و مقرّرات مسلّم مربوط به مسائل عبادى، اقتصادى و سیاسى، با ارائه ى برنامه هاى کلّى، از آنها عبور مى نماید. 

امّا اگر مقصود و هدفمان از ولایت فقیه در قرآن، برنامه هاى کلّى و سرفصل هاى اساسىِ قرآن کریم در رابطه با حاکمیّت سیاسى و ولایت و زمام دارى و شرایط والى و امام مسلمانان باشد، البتّه پاسخ مثبت است. توجّه به ویژگى هاى قرآن کریم در ره یابى به پاسخ مورد نظر راه گشاست چنان که رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) فرمود: فَاِذا الْتَبَسَت عَلَیْکُم الفِتَنُ کَقِطَعِ اللّیْلِ المُظْلِم، فَعَلَیْکُم بالقرآن فانّه شافِعٌ مُشَفَّع و ماحلٌ مُصدَّق، مَن جَعَلَهُ اَمامه، قادَهُ الى الجنّه وَ مَنْ جَعَلَه خَلْفَهُ ساقَهُ اِلى النارِ وَ هُوَ الدَّلیلُ یَدُلُّ عَلى خَیْرِ سَبیل;[1] هنگامى که فتنه ها همانند پاره هاى شب تیره شما را فرا گرفت، به قرآن روى آورید که قرآن شفیعى است که شفاعتش پذیرفته است و از بدى ها پرده برمى دارد و گفته اش تصدیق مى شود. هر کس قرآن را فرا روى خود قرار دهد، او را به بهشت ره نمون سازد و هر کس آن را به پشت افکند، او را به دوزخ خواهد کشانید، همانا قرآن راه نماست، به بهترین راه، هدایت مى کند.

با توجّه به این شأن و منزلت قرآن در جامعه ى انسانى، آیا این سخن پذیرفتنى است که جامعه در عصر غیبت امام معصوم (عج) دچار حیرت و سرگردانىِ سیاسى باشد و در میان انبوه اندیشه ها و نظرات متناقض، حیران و مبهوت، سردرگم باشد و قرآن کریم که کتاب راه نمایى و هدایت فرد در جامعه است، او را به حال خود واگذارد و از او دست گیرى ننماید؟ آیا مى توان قرآن را فاقد اندیشه ى سیاسى ارزیابى نمود و آن را نسبت به مسئله ى ولایت، که اساسى ترین مقوله در عرصه ى حیات اجتماعى انسان است و سعادت و شقاوت جامعه در گرو آن است و اساس و پایه و دلیل و راه نما براى دیگر فریضه هاى شرعى است، ساکت دانست؟!

بى گمان، قرآن انسان را به بهترین راه ها هدایت مى کند و طبق گفته ى پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)در حدیث پیش گفته، انسان در تاریکى و ظلمانیّت فتنه هاى مختلف که شاخص ترین آنها فتنه هاى سیاسى و مسئله ى قدرت و حاکمیّت است، باید به قرآن مراجعه کند و از او استمداد نماید. 

تأمّل و ژرف اندیشى در آیات وحى، این واقعیّت را آشکار مى سازد که قرآن ره نمودهاى مهم و ارزنده اى را در باب سیاست و حاکمیّت و شرایط مشروعیّت آن و ویژگى هاى افرادى که شایسته ى احراز پیشوایى مسلمانان هستند، ارائه نموده است که تفصیل آن را از منابعِ دست اوّل قرآنى مى توان سراغ گرفت; مثلا 

قرآن کافران را از این که بتوانند زمام دارى و رهبرى جامعه ى اسلامى را بر دوش گیرند، ممنوع مى سازد: (وَلَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرِینَ عَلى المَـؤْمِنِـینَ سَبِـیلاً); خداوند هرگز براى کافران، سلطه بر مؤمنان قرار نداده است. و یا قرآن اطاعت و فرمان بردارى از فاسقان و گناهکاران را ممنوع ساخته و به مسلمانان اجازه ى فرمان بردارى از ایشان را نمى دهد: (وَلا تُـطِـیعُوا أَمْـرَ المُـسْرِفِـینَ الَّذِینَ یُـفْسِدُونَ فِـی الأَرْضِ وَلا یُـصْلِحُونَ); از فرمان مسرفان پیروى نکنید، کسانى که در زمین فتنه و فساد مى کنند و در اندیشه ى اصلاح نیستند. 

بنابراین، ولایت به فاسد و فاسق نمى رسد و والى و حاکم سیاسى مسلمانان باید از خصلت عدالت و اجتناب از گناه برخوردار باشد. در این میان، قرآن یکى دیگر از شرایط پیروى و اطاعت از دیگران را، آگاهى کافى و اطلاع دقیق از حق مى شمرد: 
(أَفَمَنْ یَهْدِی إِلى الحَقِّأَحَقُّ أَنْ یُـتَّـبَعَ أَمَّنْ لا یَـهِدی إِلاّ أَنْ یُـهْدى فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ); آیا کسى که به حق راه نمایى مى کند، سزاوارتر است که از او پیروى شود، یا کسى که خود راه را نمى یابد، مگر آنکه راه نمایى شود؟ شما را چه مى شود؟ چگونه داورى مى کنید؟ 

این آیه، بر مبناى درک فطرى انسان ها، عقل و وجدان عمومى بشریّت را مورد خطاب قرار مى دهد و از آنان مى پرسد: شما چه کسى را مى خواهید راهبر خویش قرار دهید تا به دنبال او راه بیفتید و از فرمان او پیروى کنید؟ کسى که ـ چون راه حق را نمى شناسد ـ براى یافتن مسیر درست باید دست نیاز به سوى دیگرى بگشاید؟ یا آن فردى که راه را یافته است و بدون نیاز به دیگران، توان هدایت به سوى حق را دارا مى باشد؟ این پرسشى است که قرآن کریم از فطرت انسان ها دارد و پاسخ آن را هر انسانى که به فطرت خویش توجّه کند، مى یابد و نیازى به استدلال و برهان ندارد. 

این آیه ى شریفه در زمینه ى ولایت و حاکمیّت سیاسى مطرح مى شود. در آنجا هم به حکم آن که مردم و شهروندان باید از الزامات سیاسى و حکومت پیروى کنند و دستورات آن را محترم شمرند، قابل جریان است. طبق این آیه، در مقام مقایسه و سنجش دو فردى که از نظر ویژگى هاى لازم براى ولایت و رهبرى، مثل کفایت و مدیریّت، هیچ کاستیى ندارند، اما یکى داراى فقاهت است (این توان را دارد که با مراجعه ى مستقیم به کتاب و سنّت حکم و فرمان الهى را استنباط کند و طبق قانون الهى جامعه را اداره کند) و دومى فاقد آن است (براى فهم حکم خداوند، از مراجعه ى مستقیم به کتاب و سنت ناتوان است و باید سراغ مجتهدان برود و از آنها استمداد بطلبد) کدام یک باید عهده دار ولایت شود؟ و خداوند به رهبرى و امامت کدام یک رضایت دارد؟ آیا جز آن است که تنها فرد اول که مى تواند مسیر هدایت را خودش بشناسد و ارائه دهد، باید عهده دار ولایت گردد و دیگرى حقّ دخالت در این حیطه را ندارد؟ در حقیقت، در این موارد، امر دایرمدار حق وباطل و صواب و فساد است; اگر پیروى از فرد اول باشد، به حکم فطرت، راه صواب و حقّ پیموده شده و اگر دومى امام و پیشوا قرار گیرد، راه باطل و فساد طىّ شده است و مورد عتاب قرآن قرار مى گیرد که (فما لکم کیف تحکمون؟). 

نظیر این آیه، که علم به دین و آگاهى از شریعت را ملاک مشروعیّت و اطاعت قرار مى دهد، آیه ى دیگرى است که از زبان حضرت ابراهیم(علیه السلام)به سرپرست خود، آزر نقل شده است: (یا أَبَتِ إِنِّی قَدْ جاءَنِی مِنَ العِلْمِ ما لَمْ یَأْتِکَ فَاتَّبِعْنِی أَهْدِکَ صِراطاً سَوِیّاً); اى پدرجان، از علم چیزى به من رسیده است که تو از آن محروم هستى; پس، از من پیروى کن تا تو را به راهى راست راه نمایى کنم. طبق این آیه ى شریفه، وجوب تبعیّت و پیروى منوط به علم حضرت ابراهیم(علیه السلام)مى باشد. در این آیه به علت و سبب پیروى اشاره شده است که البتّه متکّى به حکم فطرت و وجدان انسانى است، لزوم رجوع جاهل به عالم و دانشمند و پیروى از او، که در هر زمینه اى، از جمله در زمینه ى ولایت و حاکمیّت سیاسى مطرح است. 

جامعه ى اسلامى که قوانین کتاب و سنّت را خاصّ سعادت و تعالى خود مى داند، براى اجراىِ دقیق مقرّرات شریعت، باید به دنبال فردى راه بیفتد که از این مقرّرات آگاهى دارد و اهل تقلید در آنها نیست; چون مقلّد، کسى است که نیاز به راه نمایى و هدایت مرجع خود دارد. علم و فقاهت در این زمینه موضوعیّت دارد و در حقیقت، تمام مردم باید علم و دین شناسى را ملاک تبعیّت قرار دهند و براى آن که گرفتار گمراهى نشوند و به صراط مستقیم هدایت شوند، باید به دنبال علم حرکت کنند و جاهلان به کتاب و سنّت را امام و پیشواى خود قرار ندهند.

بنابراین، طبق آیات قرآن، کسى باید عهده دار ولایت و زمام دارى مسلمانان شود که شرایطى، مثل مسلمان بودن، عدالت، کفایت، مدیریّت و فقاهت را داشته باشد.

۲۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۰:۴۲

تیام می گوید:

ممنون از کمکتون .ببخشید زحمتتون دادم.

پاسخ دل‌باخته :


خواهش می کنم
در پناه خدا باشید و بمانید
۰۵ خرداد ۹۳ ، ۲۲:۵۱

سام سوزان می گوید:

سلام سید جان
سلام بر محمد(ص) و سلام بر سید محمد عزیز
عید مبعث جد بزرگوارتون بر شما مبارک

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمت خدا بر شما
عید شما نیز مبارک باشد
حاجتتان روا
۰۸ خرداد ۹۳ ، ۱۴:۱۵

فانوس می گوید:

الهی، رجب بگذشت و ما از خود نگذشتیم، تو از ما بگذر!
(علامه حسن زاده آملی )

پاسخ دل‌باخته :


الهی و ربی من لی غیرک...

ارسال دل‌گویه ها:

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

- لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.
- از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.
- لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد، در غیر اینصورت می‌توانید از قسمت تماس با ما استفاده نمایید.

بلاگرهای بیان لطفا برای ارسال نظر و یا رأی‌دهی به مطالب روی گزینه «وارد شوید» در کادر پایین کلیک کنید تا مجبور نشوید نام و آدرستان را مجددا بصورت دستی وارد کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی