دل آباد :: رسانه اهل دل

دل آباد، رسانه بی دل هایی ست که در به در، در پی دلدار اند.
خانه | اخبار | پیامک | کتاب | جزوه | اپلیکیشن | فیلم | صوت | ختم قرآن | عکس | گوشه‌نما | آرشیو | پیوندها | وبلاگ‌ها | همدلی در دل‌آباد
درباره ما | تماس با ما


امروز
یکی دیگر از روزهای خوب خداست


معرفی کتاب نامیرا


| ارسال در «دل‌کتاب» توسط دل‌باخته .. ، در ساعت ۱۳:۳۴ روز دوشنبه ۱۳ آبان ۹۲ |


کتاب نامیرا روایت مردمان مشتاق کوفی است که مدت ها در انتظار منجی خود نشسته بودند تا آنها را از زیر یوغ حاکمان ظالم و ستمگر خود رها سازد و حق سلب شده آن ها را بازگرداند به آنها. روایت مردمانی که حسین را به شهر خویش خواندند نه از آن حیث که او را امام زمان خود می دیدند و ردای حکومت را شایسته امام و خلافت را در خور شأن حسین می دانستند، بلکه حسین را به کوفه خواندند چرا که پیش خود می پنداشتند حسین تنها کسی ست که سوار بر کشتی نجات می تواند آنها را به ساحل امن زندگی برساند. و حقی که در حکومت معاویه و یزید از کوفیان غصب شده و حقوقی که از آنان نادیده گرفته شده را بازگرداند به آنها. تا به تحقیر بیش از پیش کوفیان در برابر شامیان پایان دهد.

 

در یک آسیب شناسی سیاسی و تحلیلی اجتماعی، بروز حادثه کربلا در نتیجه عدم تدبیر و فقدان نعمت بصیرت در میان مردمان کوفه برای یاری امام خود بود. کربلا حاصل یک نگاه سطح پایین مردم یک دیار به امام زمان عصر خود و یک انتظار حداقلی از منجی آن روزگار بود. این نوع نگاه حداقلی به منجی سال شصت و یک هجری  باعث وقوع فاجعه کربلا به دست کوفیان بی بصیرت در آن سال شد. و همان مردمانی که با انتظارات مادی و دنیوی خویش، حسین را به کوفه دعوت کردند، پای معامله با عبیدالله ابن زیاد - نماینده سفاک یزید - دست هایشان لرزید و به اندک مسکوکات زرین، عهد خود با حسین را شکستند. پس از آن معامله دنیایی و به دنبال آن عهد شکنی مملو از دنائت، زبان همان مردمانی که مدام در سبّ و شتم معاویه و مذمت یزید می چرخید، به مدح و ستایش از یزید باز شد و شمشیر اهل کوفه در برابر یاران حسین، از نیام بیرون کشیده شد و در عاشورا به رقص درآمد و خون هایی را به ناحق ریخت.

 

اما در این میان جوانمردانی هم در کوفه بودند که حسین را از سر دنیاخواهی نخواستند و اگر چه بعضی هاشان برای آمدن حسین به کوفه نامه ای ننوشته بودند و ابتدا به ساکن مشتاق این حضور نبودند. اما برای گمراه نشدن در ظلمات جهل و از پا در نیامدن در هوای پر غبار فتنه، در راه درک خورشید حقیقت و پیدا کردن مسیر حق، ابتدا با ندای عقلانی گام برداشتند و سرآخر به ندای درونی قلب خود که شمیمی از ندای هل من ناصر حسین بود، لبیک گفتند و به قافله کربلائیان پیوستند. اینان همان مردان مردی بودند که «نامیرا» در خور نام نکوی تک تک آنان بود. «نامیرا» یعنی جاوید. نامیرا همان کسی ست که مرگ مادی، پایان حیات او در دنیا نیست. و یاران کربلایی حسین، جملگی نامیرا بودند و در قلب تاریخ جاودانه شدند. کسانی که از بیم جانشان مهمان خود را نکشتند و بلکه به یاری و پذیرای از او شتافتند.

 

کتاب نامیرا در سیر داستانی خود به صورت کاملا حساب شده به اثبات چرایی خیانت و عهد شکنی کوفیان از آغاز راه تا وقوع حادثه کربلا می پردازد. صادق کرمیار با نثری روان و لبریز از سادگی، داستان نامیرا را از حوالی ماه ذی الحجه در صحرای مبهم - برای مخاطب - آغاز می کنند و سیر داستان را به گونه ای اعجاب انگیز ادامه می دهد. کرمیار در ادامه مخاطب را همراه کاروانی از بازرگانان به داخل شهر کوفه مشایعت می کند. نکته در خور تحسین کتاب، عدم قضاوت نویسنده در رابطه با افراد و پیش داوری از ابتدای کتاب است. تا آنجا که نویسنده تا قسمت های پایانی کتاب، طینت و نیت افراد را بصورت کامل نشان نمی دهد تا، به زعم نویسنده شخصیت بد و خوب داستان پیش از مطالعه بخش های پایان کتاب بصورت اطلاقی در ذهن مخاطب مشخص نگردد.

 

کرمیار در کتاب نامیرا به زوایای پنهان باورهای مردمان شهر کوفه می پردازد. موضوعاتی که در این سال ها با گذر محرم های متعدد، شاید به گونه از توجه ما مغفول مانده و یا کمتر به چشم آمده است. یا اینکه اگر اشاره شده باشد، آن هم به صورت کلیشه ای و تکراری بوده است. کرمیار با گذشت هر فصل از کتاب نامیرا، سوالاتی که در ذهن مخاطب - در رابطه با واقعه کربلا - شکل گرفته را به خوبی پاسخ می دهد. اینکه چه چیزی باعث شد تا مردمان کوفه رأی و نظرشان به یکباره عوض شود. چه بر سر آرمان های کوفیان آمد، که خود را در قامت دشمن پسر پیغمبر دیدند. چه عاملی بود که باعث شد داعیان پسر علی ابن ابی طالب، پسر یگانه دختر بطول حضرت رسول را به قاتلان او مبدل کند؟

 

شروع و امتداد و پایان کتاب در بهترین حالت به وقوع می پیوندد. نویسنده در شروع و پایان روایت خویش، بهترین گزینش را داشته است. پختگی در چگونگی پرداخت داستان، محصور نبودن بیان نویسنده به پیله های بازی کلامی و زبانی در جای جای داستان قابل تحسین است. آنقدر که در هیچ کجای داستان، این برداشت تصنعی بودن یا خیالی و دور از واقعیت بودن نوع روایت نویسنده به ذهن مخاطب خطور نمی کند. تصویر پردازی های نویسنده به قدری بدیع و بکر و قوی ست، که مخاطب بیش از آنکه با چشم بخواند، با نگاه می بیند حوادث و وقایع داستان را. تو گویی که بجای دست گرفتن کتاب، پای نمایش فیلمی تاریخی نشسته ای و به جای خواندن کتاب، در حال تماشای تصویر سازی های نویسنده کتاب هستی. و این مهارت ادبی، به کارگردان بودن کرمیار نیز مربوط می شود.

 

کتاب نامیرا تمام آن مزیت هایی که یک نمایشنامه برای فیلم شدن نیاز دارد را در خود دارد. و امیدواریم با عنایت مسئولین ذیربط این مهم هر چه سریعتر محقق شود و بزودی شاهد خلق یک اثر فاخر دیگر در حیطه سینمای دینی در بعد تاریخ اسلام باشیم. چرا که نامیرا تلنگری عمیق به ما منتظران منجی و مشتاقان امام زمان عجل الله در این روزگار است؛ همین مایی که گاهی از اوقات، دعای فرج او را می خوانیم از برای حل مشکلات. این یعنی همان انتظار نادرست. مطالعه سرگذشت کوفیان در نامیرا، تلنگری جدی و تذکری اساسی ست به ما منتظرانی که انتظارمان از ظهور انتظاری دست پایین و نگاهمان به امر فرج، بسیار حداقلی ست. و اینکه بدانیم که اهل کوفه نشدن به صرف دادن یک شعار ممکن نیست. بلکه با برخورداری از آگاهی و بصیرت و با حضور در میدان عمل باید کوفی نبودن خود را به دشمنان حقیقت ثابت کرد.

 

شما دل آبادی های عزیز می توانید نظرات، برداشت ها یا نقدهای خود را نسبت به کتاب مذکور، جهت آشنایی بیشتر دیگر کاربران سایت با آن کتاب، در بخش ارسال نظرات ثبت کنید.

نظرات  (۱۴)

۱۵ آبان ۹۲ ، ۱۱:۲۴

حق ... می گوید:

از بهترین کتابهایی بود که خوانده ام

پاسخ دل‌باخته :


از این دست کتاب ها کم داریم متأسفانه.
آثاری که زاویه های کلیشه ای را رها کنند و کاشفانه پنجره ای جدید را برای مخاطب - به سوی رخداد ها و وقایع مهم - باز کنند.
۱۵ آبان ۹۲ ، ۱۸:۵۴

پابرهنه.ر.م می گوید:

صلی الله علیک یا اباعبدالله الح سین ع

نامیرا را فقط شنیده بودم... اینکه توصیه ی خوبی ست... آقا هم... اما نمیدانستم موضوعش چیست!
نمایشگاه کتاب امسال با زور تخفیف خریدمش!
خدا خیرتان دهد! انشالله رزق محرم من باشد...این من رو سیاه...

دعا کنید سید آقا!
بوی سیب های برخی ها عجیب بوی کربلا میدهد! یاد هیئت الرحمن بخیر....
روضه نمیخوانید سید؟...

پاسخ دل‌باخته :


مأجور باشید ان شاءلله
...
۱۹ آبان ۹۲ ، ۰۱:۱۳

bablack1001 * می گوید:

سلام! چندین مرتبه تابحال در نمایشگاه های مختلف وسوسه شدم که بخرمش اما قیمت 16000 تومانی اش مانع از این کار شده. به نظرم خیلی دارند گرون فروشی میکنن! من 14000 تومان به مفاتیح الحیاه پول دادم اما هرچی سبک سنگین میکنم نامیرا ظاهری 16000 تومان نباید باشه.

پاسخ دل‌باخته :


سلام علیکم
بنده هم این انتقاد را به دوستان نیستان وارد می دانم
اما خدا را شکر در دانشگاه بچه ها نمایشگاه کتاب 40 درصد تخفیف بگزار کرده بودند سال پیش، به قیمت 9000 تومان خریدمش...
اما انصافا نامیرا با چند کتاب برابری می کند..
۲۱ آذر ۹۲ ، ۲۲:۱۱

مـَـ ه جَـبـیـטּ می گوید:

خیلی مشتاق برا خوندنشم ..
اما
متأسفانه هنوز فرصت نکردم ..

پاسخ دل‌باخته :


ان شاءلله فرصت شود 
تا زودتر بخوانید این اثر ارزشمند را
۱۴ بهمن ۹۲ ، ۱۷:۱۹

دانشجو می گوید:

با سلام.
عذر میخوام چرا بخش معرفی کتاب رو جدیتر کار نمیکنید؟
اگر لطف فرمایید و مختصر بنویسید متشکریم.

پاسخ دل‌باخته :


علیکم السلام
گستره بخش های سایت زیاد است و بنده به تنهایی تمام قسمت های سایت را چه به لحاظ فنی و کد نویسی و چه به لحاظ محتوایی تأمین و مدیریت می کنم. طبیعتا وقتی بخش مغول مانده ای را راه اندازی و فعال کنی، بخش دیگری مسکوت می ماند تا بصورت گردشی نوبت این بخش شود.
و نکته دیگر اینکه در حال حاضر دسترسی به کتاب های و یادداشت برداری هایم از کتاب های مذکور را ندارم، ان شاءلله در هفته های آتی بخش دل کتاب با سبک و سیاق جدید و نگاهی جامع تر از پیش بروزرسانی خواهد شد.

۱۵ بهمن ۹۲ ، ۱۳:۴۷

دانشجو می گوید:

انشاالله که توفیق مد نظرتان حاصل شود.لیکن اگر در هر مورد مختصر بنویسید احتمالا میزان پیشرفت مطالب مختلف بیشتر خواهد شد و ملال آور نمیشود متن ضمن اینکه انشالله نیمه خوانده رها نمی شود.از همفکرانتان دعوت به همکاری فرمایید که انشاالله هر بخش یا هر چند بخش را یک نفر بنویسد.فقط انتخاب و ویرایش متونشان را عهده دار شوید.که انشاالله کار بهتر و سریعتر پیش رود.

پاسخ دل‌باخته :


بابت توجه تان ممنون
دعایمان کنید.
۰۸ تیر ۹۳ ، ۲۳:۴۰

زائر آسمان ... می گوید:

سلام
بنده هم دارم این کتاب رو میخونم..
التماس دعا
ی
ا
ع ل ی

پاسخ دل‌باخته :


سلام علیکم
ان شاءلله که بصیرت مان را تقویت کند.
یا زهرا
۰۱ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۲۱

رز می گوید:

احتراما یه انتقاد داشتم اینکه کتابای که معرفی کردین خیلی از سنشون میگذره.نامیرا ،کتابای استاد شجاعی،وخیلی عجیبتر روی ماه خدا رو ببوس!

پاسخ دل‌باخته :


ممنون از تذکرتان. انتقاد وارد است. بدلیل مشغله فرصتی برای بروز کردن بخش دل کتاب بدست نیامده. ان شاءلله در فرصت های آتی این بخش هم سطح با دیگر بخش ها بروز خواهد شد.
۰۱ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۳۰

رز می گوید:

جسارتا منظورم بروز رسانی دل کتاب نیست .مثلا شما کتاب روی ماه خدا رو ببوس رو سال 90 معرفی کردین در حالی که این کتاب شاید حدود سال 83!!!!!منتشر شده. شایدم قبلتر.

پاسخ دل‌باخته :


ابتدا هدف از راه اندازی بخش معرفی کتاب، شرح آن کتاب هایی بود که خواندم. یعنی صرفا یک تجربه شخصی. (و خب بالطبع در بین کتاب هایی که خواندم کتاب های چاپ جدید و قدیم بوده است. ) اما بعد که این بخش را دل کتاب نامگذاری کردیم، سیاستش تغییر کرد، اما هنوز به دلایلی که گفتم اعمال نشده.
۰۱ مرداد ۹۳ ، ۱۷:۰۰

رز می گوید:

انشاءالله موفق باشید منتظر معرفی کتابای جدید هستیم.

پاسخ دل‌باخته :


متشکر و ممنون
ان شاءلله
۱۴ آبان ۹۳ ، ۰۱:۰۴

تا اینجا خواندم... می گوید:

سلام

ایام تسلیت....

کتابی برای کوچکتر ها...برای بچه ها....برای آشنایی با داستان کربلا

http://baketab.blog.ir/post/39

پاسخ دل‌باخته :


سلام علیکم
بر شما هم تسلیت عرض می کنم این ایام عزای اهلبیت را
سپاس از حضور و پیشنهادتان
۲۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۳۲

ناموس خدا می گوید:

سلام
یکی دو ماه پیش بالاخره موفق شدم فرصتی بدست آورده و نامیرا را بخوانم.
اینکه خودم چقدر شیفته کتاب شدم، بماند. چند نفر دیگر هم با تبلیغات من به نامیرا علاقه مند شده و مطالعه اش کردند. حتی کسی که خیلی به مطالب این چنینی علاقه نشان نمی داد.

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمة الله
خدا حیرتان دهد، این نیز نوعی از جهاد فرهنگی است که متاسفانه از آن غافلیم.
توفیقتان روزافزون
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۰:۳۳

آن ذره که به حساب ناید، مائیم... می گوید:

یکی از بهترین کتاب هایی بود که خوندم
خواننده رو میبره به 1400 سال پیش تو کوچه پس کوچه های کوفه

از کتابایی بود که دوست نداشتم تموم بشه...


سپاس بابت معرفی کتاب های عالی...

پاسخ دل‌باخته :


نامیرا بی نظیر است، آنقدر که آدمی باید هر سال این کتاب را دوباره بخواند. 
و به میزان قابل توجهی به شناخت و درک سیاسی و بصیرت دینی آدم کمک می کند این کتاب
ممنون از توجه و لطف شما
سلام
برای اون دست از دوستانی که به قیمت کتاب اشاره کردند عرض میکنم که پویش مطالعاتی روشنا از این کتاب حمایت کرده و الان این کتاب با جلد آبی رنگ به قیمت حدود هفت هزار تومن به فروش می رسه

پاسخ دل‌باخته :


سلام بر شما
سپاس از راهنمایی تان

ارسال دل‌گویه ها:

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

- لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.
- از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.
- لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد، در غیر اینصورت می‌توانید از قسمت تماس با ما استفاده نمایید.

بلاگرهای بیان لطفا برای ارسال نظر و یا رأی‌دهی به مطالب روی گزینه «وارد شوید» در کادر پایین کلیک کنید تا مجبور نشوید نام و آدرستان را مجددا بصورت دستی وارد کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی