دل آباد :: رسانه اهل دل

دل آباد، رسانه بی دل هایی ست که در به در، در پی دلدار اند.
خانه | اخبار | پیامک | کتاب | جزوه | اپلیکیشن | فیلم | صوت | ختم قرآن | عکس | گوشه‌نما | آرشیو | پیوندها | وبلاگ‌ها | همدلی در دل‌آباد
درباره ما | تماس با ما


امروز
یکی دیگر از روزهای خوب خداست


واکنش 15 رسانه غربی به رد صلاحیت هاشمی و مشایی


| ارسال در «دل‌نویس» توسط ، در ساعت ۱۰:۲۸ روز چهارشنبه ۰۱ خرداد ۹۲ |


به گزارش دل آباد به نقل از پایگاه 598 - انتشار خبر عدم احراز صلاحیت آقایان هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی از سوی شورای نگهبان بلافاصله به تیتر یک بسیاری خبرگزاری ها و رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شد. در این میان واکنش برخی رسانه ها که ضمنی و گاه علنی از حضور مخصوصا آقای هاشمی دفاع کرده بودند در نوع خود جالب توجه است. در ادامه به برخی از آنان اشاره شده است.

یورونیوز با اشاره به رئیس جمهور بودن هاشمی در سالهای گذشته اینگونه به رد صلاحیت وی واکنش نشان داد: اکبر هاشمی رفسنجانی که پیشتر در سالهای 1989 تا 1997 رئیس جمهور ایران بوده است توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. کهولت سن و همراهی با اپوزوسیون داخلی دلیل رد صلاحیت وی است. انتخابات، فقط بین افراد تندرو برگزار می گردد.

گلوب اند میل با ایجاد تشکیک در صحت تصمیم شورای نگهبان از یک سو این شورا را منتصب به رهبری دانست! و از سوی دیگر با دروغ پردازی به نقل از گزارش های ارسالی از ایران نوشت: آیت الله خامنه ای خود به ایشان (هاشمی) اجازه ورود به انتخابات داده بود! این سایت در ادامه با اشاره به حمایت متقابل جنبش سبز و هاشمی از یکدیگر می نویسد این جنبش منتظر فرصت مناسب برای برگشت بود.

ای اف پی، هم مشایی و هم هاشمی را نقطه مقابل جبهه تندرو! می دانند. جالب است که هر فردی که با نظام و ولایت زاویه نداشته باشد، از نظر تندرو محسوب می شود! و جالب تر اینکه این خبرگزاری همانند بسیاری رسانه های دیگر بر موردی دست می گذارد که برخی در داخل کشور آن را انکار می کنند: هاشمی پس از [حمایت از] آشوب های خیابانی سال 2009 توسط محافظه کاران تندرو به انزوا کشیده شد. این خبرگزاری در ادامه می نویسد: طبق نظر منابع دیپلماتیک غربی، رفسنجانی اصلی ترین کاندیدا برای اصلاح طلبان است زیرا نقش اساسی را انتخاب شدن خاتمی در انتخابات سال 97 میلادی داشت. این خبرگزاری در ادامه با اشاره به رد صلاحیت مشایی می نویسد: مشایی نمی تواند هیچ موفقیت اقتصادی را به رخ بکشد و اینگونه رای بیاورد اما می تواند از محبوبیت احمدی نژاد در بین اقشار کم درآمد و ضعیف استفاده کند.این خبرگزاری رقابت را بین آقای ولایتی، قالیباف و جلیلی عنوان کرد.

الجزیره، رد صلاحیت مشایی را به هیچ عنوان دور از ذهن نمیداند اما عدم احراز صلاحیت رفسنجانی را زیر سوال برده آن را امری غیرقابل پیش بینی عنوان می کند. الجزیره نیست رقابت را بین آقای جلیلی و دیگر اصولگرایان میانه رو می داند.

تیتر سایت هیندو در تیتری جالب با اشاره به عدم احراز صلاحیت مشایی می نویسد: به این راحتی خداحافظی نخواهم کرد! این سایت با اشاره به برخی تنش های پیش آمده پیرامون مشایی در دوران ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد از جمله مسئله معاون اولی و اظهارنظر درباره اسرائیل و ... می نویسد با توجه به روحیه احمدی نژاد و حمایت از مشایی در تمامی مسائل پیش آمده بعید است که وی به راحتی کوتاه بیاید!

وال استریت ژورنال نیز در تیتری هدفمند سعی در القای دخالت سلیقه شخصی در احراز یا عدم احراز صلاحیت ها توسط شورای نگهبان داشته است. این سایت خبری در تیتر خود می نویسد: فقط متحدین رژیم تایید شدند! این اعتراف به خوبی نشان دهنده اعتقاد غرب به زاویه داشتن این دو کاندید، با مسیر نظام و انقلاب است.

نیویورک تایمز با شوکه کننده خواندن رد صلاحیت هاشمی با زیرکی باز هم دست به بت ساختن از هاشمی کرده و به نقل از یک ایرانی طرفدار وی می نویسد: ”می گویند انقلاب با گذشت زمان فرزندان خود را می بلعد؛ اما انقلاب ما پدر خود را بلعید!"

این سایت درباره عدم تایید صلاحیت مشایی نیز می نویسد مشایی و احمدی نژاد این رای را نخواهند پذیرفت و از طریق رهبری بالاخره در انتخابات شرکتن خواهند کرد.

اما بیزنس ویک نیز با قابل پیش بینی عنوان کردن عدم احراز صلاحیت هاشمی، رای شورای نگهبان را زیر سوال برده و همانند دیگر رسانه های دروغ پرداز غرب، این تصمیم را سلیقه ای عنوان کرده و دلیل آن را حمایت هاشمی از فتنه دانست. این سایت خبری زاویه داشتن تفکرات مشایی با روحانیت را نیز دلیل رد صلاحیت وی دانست.

رویترز با هشدار درباره عواقب این رد صلاحیت ها عنوان می کند مردم به این رای اعتراض خواهند کرد و رهبر باید از اختیارات خود استفاده کرد و مخصوصا هاشمی را با حکم حکومتی خود دوباره وارد گود انتخابات کند.

هاآرتص نیز با تکرار ادعاهای دیگر سایت های مغرض از طرفی عدم احراز صلاحیت هاشمی و مشایی را به عنوان حذف مخالفین نظام تعبیر می کند  از طرفی با حساسیت ویژه از شانس پیروزی سعید جلیلی سخن می گوید.

سی بی اس نیوز عدم احراز صلاحیت مشایی را قابل پیش بینی اما رد هاشمی را عجیب عنوان می کند و مدعی است برخی روحیانیون و شخصیت های مذهبی با ارسال نامه به رهبر انقلاب خواستار اعمال اختیارات خود در این زمینه شده اند. سی بی اس نیوز در اگرچه به ماجراهای فائزه و مهدی هاشمی اشاره می کند اما باز هم به نوعی رای شورای نگهبان را زیر سوال می برد.

بی بی سی نیز با حساس خواندن شرایط ایران از اعتراض گسترده مردم در خیابان ها خبر داد!! روباه صفتی بی بی سی بر کسی پوشیده نیست بنابراین القای آشوب توسط این خبرگزاری کاملا قریب به ذهن می باشد.

لس آنجلس تایمز، یو اس ای تودی، و ای بی سی نیوز از جمله دیگر سایت ها و خبرگزاری هایی بودند که این خبر را پوشش دادند.

نظرات  (۰)

ارسال دل‌گویه ها:

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

- لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.
- از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.
- لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد، در غیر اینصورت می‌توانید از قسمت تماس با ما استفاده نمایید.

بلاگرهای بیان لطفا برای ارسال نظر و یا رأی‌دهی به مطالب روی گزینه «وارد شوید» در کادر پایین کلیک کنید تا مجبور نشوید نام و آدرستان را مجددا بصورت دستی وارد کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی