دل آباد :: رسانه اهل دل

دل آباد، رسانه بی دل هایی ست که در به در، در پی دلدار اند.
خانه | اخبار | پیامک | کتاب | جزوه | اپلیکیشن | فیلم | صوت | ختم قرآن | عکس | گوشه‌نما | آرشیو | پیوندها | وبلاگ‌ها | همدلی در دل‌آباد
درباره ما | تماس با ما


امروز
یکی دیگر از روزهای خوب خداست


فریب تبلیغات دروغ را نخوریم!


| ارسال در «دل‌بلاگ» توسط ، در ساعت ۱۷:۱۴ روز دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۹۲ |


به گزارش سرویس دل‌بلاگ پایگاه دل آباد، سید عباس سید نژاد نویسنده وبلاگ آب و نان در آخرین پست خود چنین نوشت:

در سال های اخیر، بارها شاهد تقویت روحیه مصرف گرایی نادرست در کشور بوده‌ایم. از تبلیغات مواد خوراکی گرفته تا پوشاک و لوازم خانگی و… بدون توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی روز به روز روحیه مصرف در ماها زیاد شده و بدون شک این روش، کشور را به نابودی تدریجی خواهد رساند. چیزی که حتی رسانه ملی که باید سخنان مقام معظم رهبری منش مدیریتی آن باشد، نیز توجه ندارد و با اینکه در این زمینه انتقادهای زیادی از سوی کارشناسان اجتماعی می‌شود، بی پروا هر آنچه که عنوان تبلیغات تجاری دارد، در شبکه های مختلف پخش می‌کند که آثار مخرب آن در جامعه و خانواده کاملا پیداست.

یکی از آن مواردی که این روزها تبلیغش را همه ما دیده و شنیده ایم، طرح ۵+۵۵ شرکت.. است که البته قبل از آن شرکت ... شبیه آن را اجرا کرده طرح 5+55 و یا در حال اجرا است.

هدف و دلیل واقعی شرکت‌های ارتباطی تلفن همراه از اجرای این طرح‌ها چیست؟ اگر واقعا دلسوز عموم مردم هستند؛ لازم است به این سوالات پاسخ دهند؛

۱-  چرا این شرکت های ارتباطی، برای کسانی که از تلفن همراه به عنوان یک ابزار ارتباطی، به صورت مفید استفاده می‌کنند، تعرفه آن‌ را کاهش نمی‌دهند؟

۲- برای ما این سوال مطرح است؛ میزان درآمد این شرکت ها مگر چه‌قدر است که این‌قدر مهربان شده و دقایق طولانی مکالمه رایگان در اختیار مشترکان خود می‌گذارند؟

۳-  به گزارش اپراتور.... در ماه رمضان فقط به مدت ۳ هفته از اجرای طرح۵+۵۵، معادل ۱۶ میلیارد تومان، تخفیف در هزینه مکالمات مشترکان صورت گرفت. سوال این است؛ چرا این تخفیف در کل سال انجام نمی‌شود؟!

۴- چرا شرکت ...، اهدا(!) مکالمه رایگان را منوط به مکالمه یکسره و بدون قطعِ دریک ساعت کرده است؟ آیا چشم به پایان مکالمه در کمتراز ۶۰ دقیقه و محاسبه هزینه کامل آن دوخته است؟!

۵- اصولا مکالمه ۶۰دقیقه‌ای، آن هم در ساعات ۲۱ تا ۸ صبح معمولا از سوی چه قشری استقبال می‌شود؟ آیا غیر از این است که غالبا افرادی که از تلفن همراه به عنوان یک ابزار ارتباطی مفید استفاده می‌کنند و برای وقت خود ارزش قایل هستند، هیچ‌وقت یک ساعت کامل آن هم در این فاصله زمانی، مکالمه تلفنی ندارند؟ آیا غیر از این است که بیشتر،  قشر جوان از این طرح استقبال می‌کنند؟


و سوالات دیگر…اما وقتی نگاه دقیق به این طرح می‌کنیم متوجه می‌شویم که ثمره‌ی دراختیار قرار دادن این نوع خدمات از سوی شرکت های ارتباطی، علاوه بر به دست آوردن سود هنگفت درکتاه مدت و درازمدت، چیزی نیست جزء تقویت فرهنگ مصرف گرایی در جامعه. چون علاوه بر گسترش فرهنگ مکالمه‌ی بدون هدف و هرزه گویی در این گونه خدمات، افراد به دلیل عادت کردن به مکالمه طولانی، دیگر با مکالمه‌ی کم، راضی نمی‌شوند و حتی در زمانی که این طرح تعطیل شود – که غالبا این‌گونه است –خود به خود رو به مصرف گرایی پیدا کرده و درصد استفاده ازمکالمات تلفنی آنها افزوده می‌شود و از این طریق شرکت‌های مذکور به  اهداف سودهی خود می‌رسند.


در طرح مکالمه رایگانِ این شرکت‌ها اگر خوب دقت کنیم، می‌بینیم ساعتی که باید افراد در خدمت خانواده باشند و یا استراحت کنند، ترغیب به مکالمه با دوستان می شوند(!) حال تصور کنیم مردی در خانواده در کنار همسر و فرزندانش بخواهد با دو نفر از دوستان خود از این طرح استفاده کند، چه آثار مخربی در بنیان خانواده خواهد گذاشت. ضمن اینکه در فضای کنونی همه‌ی ما خوب می‌دانیم، چه آثار سوء اخلاقی نیز ممکن است به وجود آید… .

 

از طرفی تعجب می‌کنم چرا وزارت بهداشت در این زمینه سکوت می‌کند؟ با وجود این همه مقاله و دلایل پزشکی مبنی بر اثرات سوء مکالمه طولانی با تلفن همراه آیا لازم نیست برای سلامتی عموم مردم تدبیری بیندیشند؟ بد نیست این مقالات را بخوانیم:  اثرات مخرب مکالمات طولانی با تلفن همراه ضررهای استفاده از تلفن همراه  و ... 


آیا ترغیب به این نوع روحیه مصرف گرایی، خیانت به کشور نیست؟ در این میان چرا صدا و سیمای کشور که منویات رهبر عزیز باید سرلوحه سیاست های برنامه هایش باشد، توجه‌ای به این مسئله ندارد؟ آیا بیانات رهبر عزیزمان درسال اصلاح الگوی مصرف یادشان رفته است؟ یا فکر می‌کنند توجه به بیانات معظم له منحصر در همان سال است؟! با توجه به فرموده های مقام معظم رهبری در موضوع سبک زندگی، باید بگویم علنا صدا و سیما و این شرکت‌ها، مخالفت کرده و روز به روز مردم را به ناکجا آباد هدایت می کنند. خدا عاقبت و آخرت این کشور را ختم به خیر کند.

مردم، فریب تبلیغات دروغ را نخوریم…

نظرات تأیید شده: (۰)                                   واکنش‌ها : موافقین ۰ مخالفین ۰

دل‌بلاگ

رسانه

سید عباس سید نژاد

مردم

مصرف گرایی

سیم کارت

وبلاگ آب و نان

نظرات  (۰)

ارسال دل‌گویه ها:

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

- لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.
- از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.
- لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد، در غیر اینصورت می‌توانید از قسمت تماس با ما استفاده نمایید.

بلاگرهای بیان لطفا برای ارسال نظر و یا رأی‌دهی به مطالب روی گزینه «وارد شوید» در کادر پایین کلیک کنید تا مجبور نشوید نام و آدرستان را مجددا بصورت دستی وارد کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی