دل آباد :: رسانه اهل دل

دل آباد، رسانه بی دل هایی ست که در به در، در پی دلدار اند.
خانه | اخبار | پیامک | کتاب | جزوه | اپلیکیشن | فیلم | صوت | ختم قرآن | عکس | گوشه‌نما | آرشیو | پیوندها | وبلاگ‌ها | همدلی در دل‌آباد
درباره ما | تماس با ما


امروز
یکی دیگر از روزهای خوب خداست


چند نکته پیرامون انتخابات پیش رو


| ارسال در «دل‌نویس»«دل‌بلاگ» توسط ، در ساعت ۱۹:۲۹ روز دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۹۲ |


به گزارش سرویس دل‌بلاگ پایگاه دل آباد، امیرحسین ثابتی نویسنده وبلاگ دست نوشته های یک دانشجو، در آخرین پست خود چنین نوشت:

۱. استقبال غیر قابل پیش بینی از همایش اعلام کاندیداتوری دکتر کامران باقری لنکرانی برای همه احزاب، افراد و گروه های سیاسی، معنای خاص خودش را داشت.

اول آنکه تا امروز هیچ کاندیدایی نتوانسته است در یک همایش عمومی به این گستردگی اعلام حضور کند،اکثر کاندیداها در نشست های خبری و یا جمع های محدود چند صد نفره از حضور خود در انتخابات سخن گفته اند و دیگر آنکه هیچ یک از کاندیداها دارای پشتوانه معنوی، عظیم و گرانقدری همچون آیت الله مصباح یزدی نبوده اند بلکه نهایتا سعی کرده اند تا با دیدارهای انتخاباتی در بیوت مراجع عظام تقلید –که در آستانه انتخابات اکثر کاندیداها این کار را انجام می دهند و نمی توان این مساله را به معنای حمایت مراجع از یک کاندیدای خاص تلقی کرد- این خلاء را برای خود پوشش دهند؛ اما باقری لنکرانی با حمایت ویژه فردی مانند آیت الله مصباح که رهبر انقلاب تنها از ایشان به عنوان "بصیر"، "مطهری زمان" و "پر کننده خلاء علامه طباطبایی" یاد کرده اند، وارد عرصه شده است.

 

۲. دقت در حاضران همایش اعلام کاندیداتوری دکتر لنکرانی نشان می داد که بدنه جوان، فعال و در عین حال با تجربه ای که در حال حاضر به عنوان سرمایه اجتماعی وی در صحنه حاضر است، همان چیزی  است که بسیاری از کاندیداها به دنبال آن هستند و این دقیقا همان بدنه ای است یک بار در عرصه رقابت انتخاباتی سال 84  کارآمدی خود را نشان داده است. این بدنه فقط رای نمی دهد، بلکه با توکل بر خدا،  تا روز انتخابات در دور ترین نقاط کشور رای می سازد و نماد کار تشکیلاتی گفتمان محوری است که به فضل الهی می تواند در  کمترین فرصت، نتایج تمام نظرسنجی ها را دگرگون سازد.

 

۳. مقایسه اردیبهشت 92 با اردیبهشت 84 برای سوم تیری ها نه تنها مایوس کننده نیست که کاملا امیدوار کننده است. آنهایی که فضای سال 84 را به خاطر دارند  می دانند در اردیبهشت 84 هنوز کاندیداتوری احمدی نژاد قطعی نبود، صحبت از رییس جمهور شدن وی خنده دار و معمولا  اقبال عمومی به وی در نظرسنجی ها بگونه ای بود که نام او را باید در میان گزینه های آخر و یکی مانده به آخر جستجو می کردیم، اما در حال حاضر کامران باقری لنکرانی در اکثر نظرسنجی های انتخاباتی روزهای اخیر رشد معناداری داشته است، در تمام آنها جزو 4 قطب اصلی انتخابات بوده است و اگر به تحلیل سایت خبرآنلاین که از مخالفان جدی جبهه پایداری است اما در مطلبی صادقانه پیروزی لنکرانی در انتخابات را پیش بینی کرده  است مراجعه کنیم، متوجه می شویم فضای امروز نسبت به اردیبهشت 84 چه میزان امیدوار کننده تر است.

 

۴. تشتت نامزدهای اصولگرا و نگرانی از پخش شدن آرای آنها نیز اگرچه در میان بسیاری از نیروهای انقلابی وجود دارد اما باز مقایسه این مساله در شرایط فعلی با سال ۸۴ُ به هیچ عنوان نگران کننده نیست چرا که اولا در دو مرحله ای بودن انتخابات پیش رو تردیدی نیست، ثانیا سال ۸۴ کسانی که به احمدی نژاد رای دادند رقبایی مانند لاریجانی و قالیباف داشتند که جهت کسب آرای اصولگرایان و طیف ارزشی جامعه وزن قابل توجهی داشتند و این احمدی نژاد بود که به عدم مقبولیت در میان کاندیدای اصولگرایان متهم بود اما در شرایط کنونی حمایت های صریح آیت الله مصباح یزدی به همراه بدنه جوان، تشکیلاتی و چهره های شناخته شده گفتمانی، باقری لنکرانی را به عنوان گزینه اصلی، اصلح و مقبول در اکثریت طیف انقلابی جامعه تبدیل کرده است و دیگر کاندیداهای مطرح در این عرصه هر چند محترم، اما وزن قابل توجهی برای رقابت با لنکرانی در سبد رای این بخش از جامعه ندارند.

 

تنها گزینه محتمل در این عرصه دکتر حداد عادل بود که تقریبا نیامدن ایشان قطعی است؛ از طرف دیگر سبد رای قالیباف در این انتخابات با چبهه پایداری کاملا متفاوت است و آمدن دکتر ولایتی نیز اگرچه محل تردید است اما در صورت حضور ایشان نیز طیفی مانند آرای سال ۸۴ لاریجانی به سبد رای وی اضافه خواهد شد لذا دیگر گزینه هایی مانند حجه الاسلام ابوترابی و دکتر زاکانی نیز اگرچه تلاش کرده اند با رویکرد گفتمانی و ارزش محور وارد عرصه شوند اما اولا نسبت به حضور آنها تا روز انتخابات تردیدهای جدی وارد است، ثانیا بدیهی است این دو بزرگوار نیز چندان نمی توانند در برابر گزینه ای که با پشتوانه معنوی آیت الله مصباح و همراهی بدنه عظیم جوان و فعال وارد میدان شده است، موفقیت چشمگیری داشته باشند لذا هر گونه رفتارهای ایذایی و چالش های انتخاباتی با هواداران این دو بزرگوار در انتخابات، اقدامی بیهوده است که تنها به اختلافات غیر ضروری دامن می زند. ضمن اینکه  این دو بزرگوار هر چقدر هم انقلابی و گفتمانی صحبت کنند، افکار عمومی مصداق حرفها را فرد دیگری خواهد دانست و این تکثر مصادیق در نامزدهایی که در عرصه انتخابات با شعار انقلاب وارد شده اند، بیش از هر چیز به گفتمان انقلاب، سوم تیر و نامزد اصلح در میدان کمک خواهد کرد.

 

۵. در شرایط نگرانی از رقابت احتمالی دکتر لنکرانی و دکتر جلیلی کاملا بیهوده و  طرح این مساله نیز خواسته همان رسانه ها و جریانهایی است که تا دیروز سعید جلیلی را به فقدان سابقه اجرایی متهم می ساختند. این مساله امروز برای افکار عمومی روشن است که اگر سعید جلیلی در انتخابات حضور می یافت، همان بدنه اجتماعی- سیاسی جوان و فعال برای باقری لنکرانی، در ستادهای جلیلی فعالیت می کرد، بهترین مصداق این مساله بیانیه مشترک تعدادی از حامیان دکتر جلیلی در استانهای مختلف کشور است که با مشخص شدن کاندیداتوری دکتر لنکرانی، به حمایت از وی برخاستند. لذا با توجه به سخنان مهم چند روز قبل دکتر لنکرانی مبنی بر اینکه بنده، جلیلی و فتاح هیچ گاه رقیب هم نخواهیم بود و هم چنین نکته مهم آیت الله مصباح مبنی بر اینکه اگر کسی دیگری را نسبت خودش اصلح بداند و در انتخابات حضور داشته باشد خیانت کرده است، کاملا مشخص است در صورت حضور سعید  جلیلی در انتخابات، نه تنها رقابتی میان نامبردگان وجود نخواهد داشت بلکه پتانسیل اصلی حامی گفتمان سوم تیر بر فرد اصلح اجماع خواهد داشت و در این میان همچنان دوگانه انتخابات پیش رو، گفتمان های پیشرفت و ارتجاع خواهند بود.

 

۶. در پایان باید توجه داشت که همانگونه که آیت الله مصباح فرمود، ما مرد وظیفه ایم و این که چه می شود به ما مربوط نیست، اگر تقدیر الهی بر آن باشد که در این انتخابات پیروزی ظاهری نیز کسب شود، خشنودی مان مضاعف خواهد بود و اگر هم اراده الهی بر غیر از این باشد، باز هم چیزی از دست نداده ایم، ما افتخار می کنیم که نه با انحرافات فردی که در سوم تیر ۸۴ به او رای دادیم مماشات کردیم، و نه آنقدر منفعل شدیم که در دام تکنوکرات ها و امتحان پس داده ها بیفتیم.

 

۷. همه چیز مانند سوم تیر ۸۴، با این تفاوت که امیدها بیشتر است ...

نظرات  (۱)

۲۱ فروردين ۹۳ ، ۱۷:۳۳

کاتب می گوید:

سلام و رحمه الله
آیا باید خطاهای گذشته را تکرا کنیم؟!
لطفا دیدن فرمایید.
وفقکم الله

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمت و رضوان خدا بر شما
خیر. ان شاءلله که اشتباهات گذشته مایه عبرت شود
موید باشید

ارسال دل‌گویه ها:

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

- لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.
- از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.
- لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد، در غیر اینصورت می‌توانید از قسمت تماس با ما استفاده نمایید.

بلاگرهای بیان لطفا برای ارسال نظر و یا رأی‌دهی به مطالب روی گزینه «وارد شوید» در کادر پایین کلیک کنید تا مجبور نشوید نام و آدرستان را مجددا بصورت دستی وارد کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی